Diaspora si Reintregirea

Societatea civila pentru reintregirea Romaniei

  • ACCESARI

    • 73.562 HITS
  • Flag Counter
  • ARTICOLE RECENTE

  • CALENDAR

    mai 2024
    L M M J V S D
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • ARHIVA

  • Top Posts & Pages

  • Diasporasi Reintregirea

03. Politica CMR

27 August 2017

Politica generală a CMR

= Clarificări =

 1. Scurt istoric și perspective

Ca urmare a reactivării Consiliului Mondial Român și ca urmare a acțiunilor, inițiativelor și pozițiilor exprimate recent în spațiul public, a apărut necesitatea clarificării politicii și strategiei CMR, atât pentru opinia publică, cât și pentru organizațiile membre sau pentru cele care-și manifestă disponibilitatea de a adera sau de a colabora cu CMR.

The World Romanian Council / Consiliul Mondial Român, numit în continuare CMR, este o organizație înregistrată în Statele Unite ale Americii funcționând în conformitate cu stricta respectare a legislației americane în domeniul organizațiilor non profit 501 (c).

CMR s-a înființat în Noiembrie 2000 prin consultări și aderări ale unor organizații din diverse țări. Până în luna Martie 2001, a fost conceput Statutul și s-a constituit un comitet de organizare a ședinței de constituire democratică a CMR prin votul organizațiilor prezente.
Adunarea de constituire a avut loc, în mod simbolic, pe data de 27 Martie 2001, la Atlanta, Georgia  în prezența printre alții, a Mitropolitului Petru al Basarabiei și a unei numeroase delegații de basarabeni.
Cu această ocazie, Primăria orașului Atlanta a emis o Proclamație, care constituie primul document oficial al unei instituții străine cu caracter administrativo-guvernamental care recunoaște Unirea Basarabiei cu România.

În perioada 2000-2004,  CMR a fost un promotor activ în Statele Unite al aderării României la NATO, a mișcărilor unioniste din Basarabia, a apărării drepturilor românilor din Grupul Ilașcu întemnițați de autoritățile din Transnistria, precum și înaintarea, în premieră, și susținerea unor propuneri legislative, cum ar fi înființarea Circumscripției 43-Diaspora și reprezentarea parlamentară a românilor de pretutindeni.
În acest timp numărul membrilor a crescut, unii dintre aceștia impunându-se ulterior și în mediul politic românesc de vârf. A urmat apoi o perioadă de stagnare și recul.
În anul 2016, CMR s-a reactivat și și-a reînceput acțiunile în vederea promovării intereselor naționale, în strictă conformitate cu principiile și scopurile stipulate în Statut.

Deoarece, se simte nevoia unui suflu nou în activitatea organizației, conducerea CMR, care se consideră interimară, va pregăti desfășurarea unui Congres, care să aducă amendamente Statutului, să propună și să confirme o nouă structură organizatorică, să-și aleagă o nouă conducere și să valideze strategia generală a organizației în lumina noilor schimbări și necesități sociale și geopolitice cu care se confruntă România și națiunea română.
Desigur, până la desfășurarea Congresului, CMR își va continua politica de interes național care constituie crezul organizației.

  1. Strategie și limitări legislative
    • Strategie externă

Într-o lume extrem de dinamică, în plină schimbare, unde interesele națiunilor vin, de multe ori, în coliziune, rolul organizațiilor etnice de reprezentare globală, a intereselor populației și a țărilor de obârșie, devine din ce în ce mai important pentru echilibrarea influențelor externe de lobby pe lângă guvernele altor țări sau instituții internaționale.
Cele mai multe astfel de organizații de reprezentare, indiferent de locul în care își au sediul, se bucură de sprijinul logistic al autorităților patriilor lor, fiind socotite elemente importante de legătură și influență externă în favoarea respectivelor națiuni.

Consiliul Mondial Român a avut de la început un scop similar fiind conceput ca o organizație ”umbrelă” cu rolul de reprezentare a organizațiilor românilor de pretutindeni care doresc să colaboreze în condiții de totală autonomie, dar împreună, sub egida CMR, pentru realizarea unor scopuri comune în interes românesc.
Ca atare, am considerat că înființarea a cât mai multor filiale regionale în cât mai multe state de reședință ale românilor răspândiți global, este singura soluție viabilă pentru a putea face față concurenței dure a altor congrese/consilii mondiale.
O asemenea rețea extinsă de filiale CMR, conferă autoritate și credibilitate pentru a putea, atunci când este nevoie, să fie purtate dialoguri cu partenerii altor comunități pentru găsirea unor soluții amiabile de conlucrare, dar și cu factori guvernamentali.

Foarte important, așa cum ne-a arătat experiența acțiunilor trecute, este înființarea a două importante centre de lobby în cele două capitale mondiale, Washington și Bruxelles de care și soarta României este legată.

    • Strategie internă

Afară de relațiile externe, un rol important al CMR îl poate constitui, atunci când în joc sunt probleme de interes general pentru națiune, rolul de moderator al relațiilor, uneori deosebit de ascuțite dintre organizațiile civile dar și politice aflate pe traiectorii de coliziune.

CMR consideră că dezideratul principal, în apropierea Centenarului Marii Uniri, dincolo de crearea unei puternice baze de mase pe care ”Alianța pentru Centenar” o poate pune în mișcare, este implicarea partidelor politice și a instituțiilor statului român în acțiuni politico-diplomatice pentru promovarea pe plan extern a reunificării României , având ca precedent european, modelul german al unificării.

De aceea, fără condiții prealabile, CMR va încerca să contacteze și să coopereze cu forțele politice și instituțiile statului român, pentru a iniția dialoguri și acțiuni comune privind procesul de reunificare a țării.

Fiind sub jurisdicția Statelor Unite, CMR nu se poate implica în campaniile electorale pentru susținerea candidaților politici, în Statele Unite, România sau în orice altă țară, putându-și sprijini, dacă este cazul, doar candidații proprii care vor primi investitura organizației.

Mircea Popescu
Președinte CMR