Diaspora si Reintregirea

Societatea civila pentru reintregirea Romaniei

  • ACCESARI

    • 73.562 HITS
  • Flag Counter
  • ARTICOLE RECENTE

  • CALENDAR

    mai 2024
    L M M J V S D
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • ARHIVA

  • Top Posts & Pages

  • Diasporasi Reintregirea

Propuneri Alegeri

29 Octombrie 2011

Ratiunile modificarii Legii Electorale

Definirea notiunii de „organizatie” in sens electoral ca inlocuitor al vechii formule restrictive, deci discriminatorie de “organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale”, folosita in prezenta Lege Electorala, si transferarea catre orice organizatie legal constituita a cetatenilor romani din tara si din afara Romaniei a drepturilor si atributelor electorale ale acesteia din urma (competitor electoral, desemnarea candidatilor si alianta electorala), constituie modificari fundamentale care realizeaza o democratizare de anvergura a intregului proces electoral.

    • In primul rand, este eliminata limitarea impusa, prin care doar cetatenii romani ai minoritatilor nationale detin puteri parlamentare suplimentare fata de ceilalti cetateni romani domiciliati in tara sau din afara Romaniei.
    • In al doilea rand, formatiunile politice vor avea in societatea civila un competitor electoral major capabil sa echilibreze jocurile politicianiste si sa stabilizeze actul guvernarii.
      Prin aceasta deschidere a competitiei electorale, se va ajunge la reformarea clasei politice nevoita sa iasa din cercul stramt al clientelismului de partid.
    • Referitor la “circumscriptia speciala”, cum este considerata in Legea Electorala, Circumscriptia 43-Diaspora a cetatenilor romani cu domicililul in afara Romaniei, tocmai datorita acestei specificitati se impun niste ajustari fata de actuala situatie.
      Asa cum a intuit legislatorul, diferentele intre circumscriptiile din Romania si cele din afara Romaniei sunt majore:
      – normele de reprezenare ale cetatenilor romani cu domiciliul in afara Romaniei nu se incadreaza normelor de reprezentare pentru cetatenii romani domiciliati in tara, respectiv un deputat la 70.000 locuitori si un senator la 160.000 locuitori. In cazul in care am aplica normele interne de reprezentare, pentru cei peste 4 milioane de cetateni romani din afara Romaniei (conform ultimelor estimari facute de Eugen Tomac, secretar de stat in MAE), ar trebui sa fie alocate 57 de locuri in Camera Deputatilor si 25 de locuri in Senat.
      – reprezentarea partidelor politice romanesti nu este acceptata sau este restrictionata de legislatia unor tari in care locuiesc cetateni romani;
      – impactul asupra numarului de candidati potentiali ai partidelor sau aliantelor politice este relativ mic (circa 2-3 deputati si 1-2 senatori);
      – reprezentarea reala pentru o comunitate o poate realiza un candidat care cunoaste in amanunt specificitatile acesteia prin convietuirea pentru o perioada de timp adecvata in mediul de dezvoltare al comunitatilor.

Modificarile propuse pot fi studiate in tabelul comparativ aflat la pagina: Modificare Lege

Un prim aspect il constituie reorganizarea colegiilor prin marirea numarului lor pe baza experientei capatate in actuala legislatura si functie strategia generala a Romaniei (integrarea Basarabiei, prezervarea comunitatilor din imediata vecinatate, potentialul de influenta al comunitatilor in principalele tari, etc).
In al doilea rand, se impune aplicarea unui set de reglementari principiale care rezulta si din specificitatile acestei Circumscriptii, subliniate mai sus:
a) Competitorii electorali care pot inainta propuneri de candidatura pentru Circumscriptia 43-Diaspora sunt organizaţiile legal constituite inafara granitelor Romaniei, aliantele acestor organizatii, precum si candidatii independenti.
b) Nu pot propune candidaturi si nu pot sustine candidati propusi de ceilalti competitori electorali pentru Circumscriptia 43-Diaspora, partidele politice si/sau aliantele politice.
c) Pentru Camera Deputatilor, candidatul propus trebuie sa aiba domiciliul in afara granitelor Romaniei de 5 ani continuu si contiguu cu data depunerii candidaturii.
d) Pentru Senat, candidatul propus trebuie sa aiba domiciliul in afara granitelor Romaniei de 7 ani continuu si contiguu cu data depunerii candidaturii.
e) Organizaţiile si aliantele lor electorale pot depune aceeaşi candidatură pentru Camera Deputaţilor si Senat în mai multe colegii uninominale.
f)Candidatii independenti cu domiciliul in afara Romaniei nu au nevoie de lista de sustinatori.

Nota:
Ideal, ar fi ca pentru Basarabia sa existe 2 colegii (2 deputati si 1 senator); pentru UE doua colegii (2 deputati, 1 senator); pentru America 2 colegii (2 deputati si 1 senator); pentru Australia Oceania, Asia 2 colegii (2 deputati si 1 senator) ) ; pentru romanii din vecinatate , Israel si restul 2 colegii (2 deputat si 1 senator). Numarul total ar putea fi de 5 senatori (fata de 2 in actuala legislature) si 10 deputati (fata de 4) pentru a se materializa in Grupul Parlamentar al Diasporei.

 

Un răspuns to “Propuneri Alegeri”

  1. […] Propuneri Alegeri […]

    Apreciază

Lasă un comentariu