Diaspora si Reintregirea

Societatea civila pentru reintregirea Romaniei

  • ACCESARI

    • 73.562 HITS
  • Flag Counter
  • ARTICOLE RECENTE

  • CALENDAR

    mai 2024
    L M M J V S D
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • ARHIVA

  • Top Posts & Pages

  • Diasporasi Reintregirea

Politica Externa

29 Aprilie 2012

Politica Externa

Asa cum rezulta din analizele sau discutiile post motiune, prioritatile guvernului Ponta, daca va fi investit, ar fi mentinerea stabilitatii economice, echilibrarea veniturilor populatiei si pregatirea alegerilor. Pe langa acestea, nu trebuie uitate si „reparatiile” mentionate in motiunea de cenzura: amendarea unor legi cu tenta discriminatorie la adresa romanilor din zonele controlate de majoritatea maghiara si pierderea controlului romanesc asupra resurselor naturale ale tarii.

Desi nespecificata, o prioritate imediata este stringenta reinvigorare si mai ales reconfigurare a strategiei de politica externa in contextul in care Romania, din cauza unei diplomatii haotice si doar in regim de improvizatie, a ajuns intr-o starea de izolare internationala, marcata prin esecurile inregistrate in relatiile cu Olanda, cu Franta, cu Serbia, cu Rusia care face mari presiuni asupra Basarabiei fiind sustinuta de Germania, sau chiar cu Statele Unite unde diplomatia noastra este aproape inexistenta.
Din cauza politicii sale externe reactive, nu active, manifestata prin ezitari si pasivitate, Romania este incapabila sa-si afirme si sa-si impuna interesele nationale, fiind ignorata chiar si in cazul luarii unor decizii in zona sa de interes imediat, cum ar fi Basarabia.
In plus, se poate spune ca politica fata de „Romania de peste hotareeste absolut iresponsabila si condamnabila prin transformarea romanilor de pretutindeni in masa de manevra electorala, contribuind astfel la dezbinarea accentuata a comunitatilor.

Viitorul Ministru de Externe trebuie sa fie avertizat ca basarabenii asteapta ca Romania sa-si schimbe politica ezitanta fata de Basarabia. Cine urmareste presa si parerea romanilor de dincolo de Prut, poate remarca nemultumirea crescanda fata de prezenta diplomatica putin vizibila a Romaniei cu efecte politice minuscule asupra Basarabiei, reprosul principal fiind lipsa de implicare a Bucurestiului care lasa Chisinaul singur la discretia Rusiei.
Basarabia se afla sub o mare presiune atat din interior din partea fortelor politice rusofile, cat si din partea Rusiei pentru a se incadra spatiului politico-economic Euroasiatic, concomitent cu renuntarea la identitatea romaneasca.
Trimisul special Dmitri Rogozin a exprimat in forta pozitia intransigenta a Moscovei fata de Basarabia, pozitie care poate avea efecte negative asupra vecinatatii estice a Romaniei prin instalarea unui regim ne-prietenos si chiar prin diverse forme de cooperare militara cu Rusia care pot realiza o tensiune pe Prut. Nu ar fi exclusa crearea unei “Cortine de Fier” cu repercusiuni dramatice fata de relatiile interumane prin reeditarea unei forme similara fostelor relatii la care au fost supusi cetatenii RDG in raport cu cei ai RFG-ului.
Tocmai de aceea, diplomatia romaneasca trebuie sa-si defineasca zona de siguranta prin formularea urgenta a unei “Doctrine a vecinatatii apropriate”.

In perioada imediata, este nevoie de descifrarea substratului declaratiilor Rusiei pentru a intreprinde actiuni de neutralizare, adoptand in contrapartida diplomatica, “atitudinea in oglinda” prin folosirea amplificata chiar a argumentelor lui Rogozin, transferate tarii noastre:

  • interesul Romaniei in regiune;
  • protectia si bunastarea cetatenilor sai romani intr-un numar incomparabil mai mare decat al cetatenilor rusi;
  • identitatea culturala si identitara a populatiei de pe cele doua maluri ale Prutului.

Consider ca pentru imbunatatirea activitatii de politica externa pe directia Basarabia, dar si a relatiilor cu romanii de pretutindeni, ar fi utile urmatoarele masuri concrete:

1. Definirea si implementarea principiului „Diplomatiei in tandem intre Bucuresti si Chisinau. Avantajele sunt multiple deoarece nu numai ca vor demonstra comunitatii internationale comunitatea de interese dintre cele doua spatii romanesti, dar vor da si semnalul ca Romania, ca stat membru NATO si UE, ofera certe garantii si devine sponsorul neconditionat al Chisinaului.

2. Infiintarea unui Departament pentru Relatii Speciale cu Republica Moldova in cadrul Ministerului de Externe cu scopul coordonarii relatiilor diplomatice, analizarii si atenuarii/rezolvarii problemelor populatiei romanesti, gestionarea acordarii cetateniei sau reactia rapida la orice fel de schimbari care pot afecta relatiile bilaterale.

3. Instituirea functiei de „Trimis special al Ministrului de Externe„, un “Goodwill Ambassador”, de preferinta o persoana din spatiul privat, purtator al unei “scrisori de acreditare” din partea Ministrului de Externe. In aceasta calitate, va putea solicita intrevederi oficiale, va realiza contacte atat in mediul politic cat si civic, va transmite si receptiona semnale din diverse segmente politice, civice si populare ale societatii basarabene.
O asemenea formula prezinta avantajul flexibilatii si eficientei fara a implica “de facto” responsabilitatea guvernului, spre deosebire de aceea a unui reprezentant guvernamental insarcinat cu o agenda fixa si actionand intr-un cadru de actiune oficial, deci rigid.
Asemenea “trimisi speciali” sunt frecvent folositi sub diverse forme si pot fi amintiti, Bruce Jackson, consilier special al Administratiei Bush pentru extinderea NATO, sau chiar Dmitri Rogozin, trimis special al Presedintelui Rusiei pentru Transnistria, la fel ca si diversi alti “Ambasadori de Bunavointa” care au avut si au roluri importante de influenta, datorita autoritatii pe care le-o asigura guvernele respective.

4. DepolitizareaDepartamentului pentru Relatiile cu Romanii de Pretutindeni este o necesitate absoluta pentru restabilirea increderii intre guvern si comunitatile romanilor de peste hotare si pentru o mai buna abordare si intarire a relatiilor bilaterale, nu pe baza de subordonare si corupere politica, ci pe baza de parteneriat si cooperare inclusiv legislativa printr-o reprezentare corecta parlamentara.
De aceea, la conducerea DRRP ar fi indicata numirea unei persoane din spatiul civic, neimplicata politic.

5 răspunsuri to “Politica Externa”

  1. Puscasu Vlad Irimie said

    cortina de fier oricum s-a mutat pe PRUT,inca de ani buni,singura solutie de a o muta pe NISTRU,depinde doar de Romania.Rusia niciodata nu va da Basarabia asa,doar de ochi frumosi,pentru Basescu.Independenta Transnistriei,in cadrul legal ONU,ar solutiona problema,RUsia se opune,doar ca Romania ar trebuie sa inceapa procesul,dupa modelul KOSOVO independent,Transnistria Independenta.Basarabia se va uni cu Romania,daca scapa de OMON si rusii din tiraspol. Chisinaul este in sah mat de 20 de ani,nu se mai poate misca,iar Bucurestiul de multe ori da vina pe Chisinau,in loc ce sa actioneze!

    cand spun BUCURESTI ma refer evident la Basescu,la ministrul de externe Cristian Diaconescu, si la acel tomac,care face ce i se spune.

    Apreciază

  2. Puscasu Vlad Irimie said

    Chisinaul este in moarte clinica din cauza maladiei ,,transnistria,, Totul depinde de un miracol,ca sa dispara boala cu ajutorul unui bun doctor numit ROMANIA! daca doctorul este nepasator, pacientul CHISINAU va murit de tot,iar boala cangrena ,,transnistria,, se va generaliza asupra intregului organism ,,chisinau,,

    Apreciază

  3. Puscasu Vlad Irimie said

    primul diagnostic al medicului ROMANIA este sa recunoasca ca exista o boala-cangrena ,,TRANSNISTRIA,, asupra pacientului ,,CHISINAU,, (recunoscandu-l stat independent).

    Dupa ce va INLATURA CANGRENA ,,transnistria,, pacientul CHISINAU va putea fi salvat de doctorul ROMANIA! alta solutie NU exista!

    Apreciază

  4. Catalin Vasile said

    Pentu a se intampla fie si numai unul dintre punctele expuse de catre dumneavoastra, ar trebui sa ii presam zi de zi pe USL-isti.

    Apreciază

  5. […] Politica Externa […]

    Apreciază

Lasă un comentariu