Opțiune electorală
30 Mai 2021Opțiune electoralăPrivind evoluția vieții sociale din Basarabia, se poate observa că ne aflăm pe o pantă ascendentă a românismului și a unionismului. ”Podul de Flori” care a trezit sentimental de neam, urmat de amplele mișcări stradale pro-românești pentru limbă și istorie de la Chișinău din anii ’90, au constituit noile începuturi ale mișcării de renaștere națională din Basarabia ieșită din jugul ocupației. Iar, ca un element important, tinerii organizatori de atunci ai acestei revoluții pentru trezirea spiritului național, au îndrăznit astăzi să intre în politică pentru a finaliza miscarile pro-românești și pro-unioniste pe care le-au condus. Tocmai de aceea, a apărut o stare de derută și disperare a segmentului politic cu legături moscovite, care se vede în poziția de a pierde teren în Basarabia. Dar pericolul este amplificat de nehotărârea și dezbinarea forțelor politice românești. De o parte este segmentul statalist autointitulat „pro-european”, promotor al ”poporului civic moldovenesc” și ne-unionist și de partea cealaltă este segmentul unionist românesc.. Jocul politic se complică prin definirea ca fracțiune statalistă, dar cu afiliație rusească, a grupării filoruse. În acest fel, unionismul basarabean trebuie să lupte pe două fronturi dar fără să aibă suportul Bucureștiului, unde doar noul partid parlamentar AUR, care-și are rădăcinile în Acțiunea 2012, susține fără reținere fenomenul unionist. În plus, mai apare câte un lider politic ”de catedră”, care-și descoperă abia acum valențele unioniste și care-și face platformă electorală atacându-i pe acei adevărați lideri unioniști care s-au remarcat printr-o activitate îndelungată în organizarea mișcării unioniste atât pe amândouă malurile Prutului cât și dincolo de hotare. Indiferent dacă o face oare inconștient sau intenționat, poziția aceasta distructivă conduce la debusolarea și implicit la divizarea voturilor basarabenilor, astfel încât forțele politice unioniste vor fi insuficient reprezentate în Parlament pentru a avea o influență semnificativă în fața curentului statalist majoritar, fie ”estic”, fie ”vestic”. Să fie clar, un nou Act al Unirii este o opțiune politică bazată pe voința populară. In prezent, atât la București, cât și la Chișinău, există lipsă de voință politică pentru Unire. Să fie lașitate, să fie interesul păstrării unor poziții privilegiate, să fie presiuni din exterior? Oricare ar fi motivele, Unirea poate fi cerută de Parlamentul de la Chișinău în 24 de ore, iar Parlamentul de la București o poate accepta tot în 24 de ore. Indiferent de opoziția subterană a forțelor externe, acestea nu se vor putea opune oficial atâta timp cât se vor afla în fața unui fapt împlinit ratificat de voința commună populară, reflectată în actele emise de instituțiile reprezentative, Parlamentele de la Chișinău și București. Se vor trezi oare la timp politicienii cu adevărat unioniști? Nu putem ști cât de mare este orgoliul acestora și de aceea, doar asigurarea unui vot masiv în favoarea unei singure forțe politice unioniste la alegerile parlamentare de la Chișinău, devine de o importanță capitală, nu numai pentru basarabeni, ci pentru Unire. Speranța acestui vot masiv sunt cei circa 1,5 milioane de basarabeni din Italia, Spania, România, Canada, etc, al căror suflet a rămas pe meleagurile natale. |